1- با توجه به مدت تاخیر خط یک آیا خط دو نیز همین مقدار تاخیر دارد؟ |
البته خط 1 تاخیری نداشته و به نسبت پروژهای در دست ساخت کشور و مشکلات زیادی که در تامین ناوگان داشته است به خوبی به پیش رفته ولی در خط 2 اجرا، خرید تجهیزات، ساخت و همچنین خرید واگن به یک پیمانکار واگذار شده و پیمانکار موظف است ظرف زمانی محدودی که در قرارداد ذکر شده (5ساله) پروژه را آماده بهره برداری وتحویل دهد. |
2- آیا امکان تبدیلLRT به BRT وجود دارد؟ |
خیر این امکان وجود ندارد . |
3- سرعت متوسط LRT KM/h35 است آیا امکان افزایش دارد؟ |
بله با کامل شدن سیستم ATP درقطار های موجود و آتی حداکثر سرعت قطار 75 کیلو متر بر ساعت خواهد شد . |
4- آیا این مطلب که در زمان شروع خط 1 یک شرکت ژاپنی پیشنهاد داد کار را با حدود یک چهارم قیمت و به صورت منوریل اجرا کند صحت دارد ؟ |
خیر چنین پیشنهادی از اصل باطل و کذب است و دقیقا بر اساس مطالعات انجام شده خط 1 عملیاتی گردیده است و هیچ تغییر و تبدیلی نداشته است. |
5- علت عدم انطباق بین ریل و واگن چه بوده است؟ |
هیچ عدم انطباقی بین ریل و واگن وجود نداشته و ریل استفاده شده در مسیر قطار شهری مشهد از نوع S49 می باشد که در سایر شهرهای کشور که از سامانه قطار شهری و مترو استفاده می کنند، استفاده گردیده است. |
6- چرا ساعات کار قطار شهری محدود است؟ |
بدلیل کمبود واگن امکان جابجایی مسافر در ساعات پیک (Peak) وجود ندارد و مسافرین تا افزوده شدن واگن به خط ناچار به بهره برداری در زمان محدود و غیر ساعت پیک هستیم. |
7- آبرو خیابان بهار قبل از میدان بسیج انسداد پیدا کرده یا از زیر تونل قطار شهری رد شده؟ |
آب های سطحی پایین دست تونل از طریق داکت های پیش بینی شده در سقف تونل به مسیر بالا دست تونل منتقل و از آنجا به کال های بزرگ شهر متصل می شود وهیچ نگرانی در این بخش وجود ندارد. |
8- آیا تعداد ایستگاه های خط 1 زیاد نیست؟ |
میانگین فاصله ایستگاه ها در قطار شهری 850 متر ، در مترو 1 کیلو متر و در اتوبوس و تراموا 400متر |
9- دستگاه T.B.M از بندر عباس به چه صورت به مشهد منتقل می شود؟ |
ازبندرعباس تجهیزات جدا شده T.B.Mهر کدام به روی یک بوژی، کفی و تریلی به سمت مشهد بصورت بار ترافیکی منتقل می شود. |
10- در مورد بلیط الکترونیکی چه تدبیری دارید؟ |
در قطار شهری ظرف چند ماه دستگاه های کارت خوان وگیت های بلیت الکترونیک نصب شده وبا استفاده از من کارت شما می توانید از قطار استفاده کنید. |
11- در بحث مهندس تعمیرات و قطارهای ریلی چه رشته های دانشگاهی نیاز است؟ |
رشته مکانیک ، الکترونیک، برق با گرایش مختلف و کامپیوتر (سخت افزار و نرم افزار). |
12- آیا تعمیرات قطار در داخل کشور انجام می شود ؟ |
پس از اتمام دوره گارانتی کلیه تعمیرات در داخل کشور انجام می شود. |
13- نقش قرارگاه خاتم الانبیاء در پروژه خط 2 چیست؟ |
پس از مناقصه برگزار شده بین المللی و تایید مشخصات فنی پیمانکاران شرکت کننده در مناقصه E.P.C خط 2 قرارگاه خاتم الانبیاء به عنوان پیمانکار خط 2 انتخاب شده تا ظرف 5 سال این خط را احداث و تحویل نماید. |
14- آیا عامل چهارم در پروژه خط 2 وجود دارد؟ |
بلی، در خط 2 عامل چهارم یا بعبارتی مدیریت طرح (مهندسین مشاور پژوهش) وجود دارد . |
15- هزینه های اجرایی پروژه به چه صورت تامین می گردد؟ |
قرار است از طریق فایناس پروژه اجرا شود ،کمک های مالی دولت به بخش حمل ونقل ریلی درون شهری برای پیشبرد اهداف، اجرایی کردن این پروژه لازم و ضروری است. |
16- در مورد طراحی لرزه ای سازه و شمع ها چه اقدامی شده است؟ |
طراحی تونل خط 2 به روش حفاری مکانیزه است و قالب سگمنت پس از حفره تونل با دستگاه T.B.M جاسازی شده و سازه تونل ایجاده می شود نیازی به شمع در احداث مسیر خط 2 با این روش نیست . |
17- آیا ایستگاههای خط1 به سرویس بهداشتی نیاز ندارد؟ |
برای پرسنل ایستگاهها پیش بینی شده است و در مواقع ضروری افراد عادی می توانند با هماهنگی از این اماکن استفاده نمایند. |
18- با توجه به تاخیر کنونی قطار شهری تا سال آینده که سر فاصله زمانی رسیدن قطارها به ایستگاه به5 دقیقه می رسد مشکلی بوجود نمی آید؟ |
خیر،پس از اینکه واگن ها به مشهد منتقل شوند چند قطار در آشیانه قطار به صورت آماده خواهند بود |
19- هزیه خرید هر واگن چقدر بوده است؟ |
قیمت هر واگن 1.6 میلیون یورو بوده است |
20- آیا دانش فنی ساخت قطار شهری در کشور وجود دارد ؟ |
مونتاژ کردن واگن با ورود تجهیزات به کشور در تهران صورت می گیرد. |
21- کل اجرای خطوط باقی مانده قطار شهری چند سال طول می کشد؟ |
برای هر خط 5 سال زمان نیاز است و امید است در سال 1404 خطوط ریلی شهر مشهد اتمام یابد. |
22- آیا از مشهد به گلبهار قطار شهری گذاشته می شود؟ |
برای حومه شهر مشهد دو خط پیش بینی شده است. یک خط از وکیل آباد به گلبهار و خط دیگر به بینالود که مجری احداث این خطوط مسکن و شهرسازی است. |